torsdag 18 februari 2010

Aventyr i Anderna

Aventyrsdelen av var resa inleddes med att bestiga Villarrica, den aktiva vulkanen pa 2800 meter som ligger nagra kilometer fran Pucon i sodra Chile. Efter att ha last om varningssignalerna for vulkanutbrott stallde vi klockan pa 05.30 och kladde oss i trendriktiga klader och begav oss mot vulkanen. Tre svenska tjejer + tva kaxiga spanjorer + tva guider begav sig mot toppen. vandringen uppat tog fyra timmar och till var stora gladje insag vi att vi klarade av den fyra timmar klattringen bra mycket battre an vara spanska medvandrare.
Vyn uppe vid kratern var magisk. Trots vara tappra forsok att fange utsikten och kanslan pa foto fick vi snabbt inse att man maste vara dar for att forsta. Men det kom mer; vi spande pa oss en form av "stjartlapp" i tyg och akte pa rumpan i snon de tva timmarna ner till base camp igen. Galet roligt.

Fyllda av aventyrsanda och nytt sjalvfortroende bestamde vi oss for att dagen darpa hyra kajaker och paddla runt i den stora sjo som finns vid vulkanens fot. Kaxiga tankte vi att det var bast att hyra all utrustning sjalva och ta en dagsutflukt pa egen hand. Det visade sig dock nar vi kom ner till stranden att vi inte riktigt hyrt stromlinjeformade kajaker (som daremot fanns att hyra pa stranden) utan mer flytande frigolitblock. Svarmanovrerade sadana. Vi var i vattnet exakt 7 minuter (dar vi bara snurrade runt med vagorna) innan kustbevakningen kom fram till oss och informerade om att vi var tvugna att ha flytvastarna pa. Dar rok den brannan.
Efter ytterliggare 20 minuter av snurrande i vattnet lyckades vi ta oss till en klippa dar vi tog matpaus. I tre timmar. Sen paddlade vi tillbaka.

Efter dessa eskapader akte vi vidare in i Argentina, till Bariloche for att forsatta vara aventyr. Vi inser att vi mest beskrivit var resa i superlativ, det ar inte mer an ratt att ni far reda pa vara misslyckande ocksa.

Mest misslyckade aventyr:
1. Paragliding. Emma och Helena laddade hela dagen med vila och kolhydrater (och aksjuketablett). Vantade 2,5 timme i lobbyn innan telefonen ringde och det blev installt.
2. Mountinbike i Bariloche. Vem betalar 150 SEK for att cykla 3 mil i osregn? Emma, Elin och Helena tyckte det var en lysande ide. Tills vi kom dit. Vi cyklade fyra kilometer i kupperad terrang. Sen tog vi matpaus. och cyklade hem.
3. kajaking i Pucon.

Men vi fick ett lyckat aventyr till nar vi akte pa ridtur. Tre bakfulla tjejer (ute och dansat pa "Dusk" natten innan, tufft liv!) plockades upp klockan tio och blev korda till en nationalpark i mitten av ingenstans. Tva timmars ridning i fantastiskt landskap var en upplevelse inte bara for de erfarna ryttarna men aven Emma lyckades skumpa fram helt ok. Tillbaka pa garden vantade BBQ med gardens egna grillade lamm. vilket definitivt botade det sista av bakfyllan.

Veckans lardomar:
- Om man glommer sin kamera pa bussen kommer den bli snodd. Kanske inte sa overraskande, men nu ar det iaf. bevisat.
- Fyra flaskor vin racker gott och val till tre personer. Sarskilt om man blir bjuden pa en gratis flaska skumpa pa nattklubben.
- Alla byggnader som lyses upp av neonskyltar ar inte nattklubbar. Det kan ocksa vara porrklubbar. Det vet vi nu. (Till vara foraldrar: nej vi stodjer inte argentisk porrindustri, vi gick aldrig in, till alla andra: tro vad ni vill!)
- Allting i Sydamerika ar inte "en nattbus bort". El Calafate ar t.ex 28 timmars bussresa fran Bariloche.
- Var alltid lite skeptiskt nar en Argentinare lovar nagot. "Nej tyvarr" eller "ni kan nog inte paraglida/ta buss/kopa biljetter har" finns inte i deras vokabular. Istallet blir vi garanterade att det inte ar nagra problem att ta bussar fran El Calafate till Ushuaia, nar det visar sig att det ar svart. valdigt svart. Ett annat ord som fattas i det argentinska vokabularet ar effektivitet eller snabbt. Ineffektivitet och langsamt ar daremot mycket anvandbara ord.
- Branner man sig kommer man for eller senare fjalla. Helena "solen biter inte pa mig" Carlsson lamnar numera DNA spar i stora delar av sodra Argentina.

- Emmas akademiska lundensiska ar i farozonen da hon umgas kan tyckas alltfor intensivt med tva "Hasslan brudar". Foljande ord och uttryck kan ha smugit sig in i den annars sa felfria lundensiskan:
* "Hutta" (kasta, slanga, det ar mkt saker i Elins packning som tydligen ska anvandas och sen "huttas"
* "Schlarver" (kan anvandas till det mesta ex. mackaschlarver, pagaschlarver eller kort och gott schlarver)- Tack Elin
* "flock" (ludd fran klader)
* "fjutt" (oklart vad betydelsen ar, men hunden hade enligt Elin en fjutt.. )
* "jaaadaa (uttalas med Hurva dialekt och avslutar numera varje mening. Tack Gun)
* Flitigt anvanda ord under resan ar ocksa "pang-" (pangkvall, pangkille), "extremt" "oklart" och "Tveksamt". Tack Helena
* Dialketen i Hassleholm bygger mycket pa att arbeta med -o i orden. MAn kan t.ex lagga till ett -i framfor (klassiskt exempel ar bokskog "biokskiog"). Man kan aven byta ut -o mot ett -u (bollen "bullen, kan leda till forvirring sa anvandes med forsiktighet). Eller sa kan man satta tva prickar ovanfor -o och far da ett helt annat late.

-Resans mest lyssnade:
Pittbull med "i know you want me". lyssna pa;
for er som inte ar flytande i spanska betyder "uno dos tres cuatro" "ett tva tre fyra" pa svenska..

Vi har nu njutit av resans godaste stek. Alla kategorier. Det vattnas i munnen bara vi tanker pa ALbertos i Bariloche. mmm..

Imorgon lamnar vi Bariloche for annu sydligare bredgrader. El Calafate vantar i helgen och darefter the end of the world, Ushuaia i Eldslandet.